ساکولنت اونیوم دکوریوم
نوشته شده توسط : hr

اونیوم دکوریوم

اونیوم دکوریوم  -  GREEN PINWHEEL
AEONIUM DECORUM : نام علمی
  CRASSULACEAE  - کراسالاسه : خانواده
جزایر قناری : بومی منطقه
Tree houseleek : نام های دیگر
خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
خاک شنی ، ماسه ای، لومی ، مرطوب و خوب زهکشی شده  
تا -1 درجه را تحمل میکند  
مرطوب  
زیاد

Aeonium decorum  (اونیوم دکوروم ) گیاهی است از خانواده Crassulaceae ( کراسالاسه ) که بومی جزایر قناری میباشد .
این گیاه همیشه سبز از جنس  Aeonium میباشد ، این جنس شامل 35 گونه متفاوت میباشد .

این گیاه جزء دسته کاکتوس ها به شمار می آید .
اونیوم برای اولین بار در سال 1859 کشف شد و نامگذاری آن از یک نام یونانی مشتق شده است Aeonium (به معنی همیشه زنده ).

اونیوم بومی مناطق نیمه گرمسیری بوده و برای کاشت در باغها بسیار مناسب میباشد

امروزه این گیاه به وفور در مادیرا، مراکش ،شرق آفریقا ، اتیوپی و کالیفرنیا کاشته میشود.

Aeonium decorum  گیاهی همیشه سبز و چندساله بوده که بین 45 تا 60 سانتیمتر طول و بین 45 تا 60 سانتیمتر گستردگی دارد.
این گیاه ، سرعت رشدی متوسط دارد.
اونیوم به صورت درختچه ای بدون کرک است که ساقه ای خشن دارد .
برگها به رنگ سبز کم رنگ، نرم و روشن با لبه هایی قرمز و یا نارنجی میباشند.
گل های این گیاه به رنگهای صورتی، خاکستری، سبز، زرد، کرم و سفید میباشند و در فصل تابستان شکوفا میشوند.
گل آذین در مورد این گیاه، استوانه ای شکل بوده وبین 8 تا 30 سانتیمتر طول و بین 8 تا 20 سانتیمتر عرض دارد ، گل ها به صورت 6 تایی قرار میگیرند و بین 2 تا 10 میلی متر طول دارند ، کمی پرزدار میباشند .

نگهداری از گیاه اونیوم بسیار ساده بوده و به شرح زیر است: 

خاک: خاک شنی، ماسه ای، لومی ، عمیق، مرطوب و خوب زهکشی شده.
دما: از این گیاه باید در برابر سرما محافظت به عمل آید ، اونیوم تا دمای -1 درجه مقاومت میکند.
نور: آفتاب کامل.
در سایه این گیاه از بین خواهد رفت.
آبیاری: به صورت متوسط صورت پذیرد.
این گیاه به هرس شدن و کوددهی نیازی ندارد.
 
تکثیر: انتشار این گیاه از راه قلمه زدن صورت میگیرد و بهتر است در فصل بهار اقدام شود. 

هشدار: بیماری شایع در مورد این گیاه ، پوسیدگی ریشه میباشد. ( از آبیاری بیش از اندازه جلوگیری کنید.)



: منابع  

 وارد شدن تنش به گیاه پس از جابجایی وانتقال وتعویض گلدان و...تا حدی طبیعی است وبه صورت ریزش برگها و گلها،عدم طراوت زردی وتوقف رشد و... بروز میکند وبه مرور وبا عادت کردن گیاه به شرایط محیطی جدید کمتر شده واز بین میرود دوم درسته که اين گياه نور دوست است ولي آفتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياهان را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. سوم اینکه افراط و تفریط در آبیاری و یا عدم خروج اب اضافی از گلدان و باتلاقی شدن و مساعد نبودن وضع زهکش و نور و حرارت زیاد و آفات،کرم خاکی و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان ویا تعویض گلدان اشتباه وجدا شدن خاک اطراف ریشه،میتواند عامل این نارسایی باشد

سلام من یک گیاه اونیوم گرفتم الان بعد از حدود 1 ماه حاشیه و نوک دو عدد از برگهاش جمع و کمی قهوه ای شده علت چیست در ضمن هر 7 روز یک بار آبیاری میکنم.

 

افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت عامل آن هستند،افتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياه را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شود، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد.قبل از آبیاری نیز خاک را به اندازه 2 سانت کنار زنید اگر خاک خشک شده بود یعنی زمان آبیاری فرا رسیده است .در هنگام آبیاری نیز سعی کنید برگ ها خیس نشوند .

زمانی که گیاهی پاجوش های زیادی می دهد،برای اینکه گیاه ضعیف نشود ،باید پاجوش ها را جدا کرد و جداگانه کاشت کرد و گیاه مادر را نیز تقویت کرد .پاجوشها را با فرارسیدن فصل بهار و زمان تعویض گلدان می توان از گیاه مادری به راحتی جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت.از برگهای گیاه نیز می توان در فصول بهار و تابستان قلمه تهیه کرد. برگها بعد از جدا شدن از گیاه مادری به مدت 24 ساعت کنار گذاشته می شوند و سپس در مخلوط خاکی سبک و مرطوبی کاشته می شوند. بر روی گلدان حاوی قلمه ها پلاستیک نکشید زیرا این گیاهان به جمع شدن رطوبت در محیط اطراف حساس هستند و دچار پوسیدگی ریشه می شوند.بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورزیادغير مستقيم منتقل نماييدو با توجه به این موضوع هر چه فاصله تا منبع نور( مثلا پنجره اتاق ) زیاد باشد شدت نور دریافتی کمتر بوده و بر کیفیت گلدان اثر می گذارد. معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است. به منظور تقویت گیاه یک تا دو مرتبه در طی فصل رشد (بهار و تابستان )از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید ،در کود دهی زیاده روی نکنید.

 

آئونیوم گیاهی است از خانواده کراسولاسه است ،محیطی آفتابی و گرم یا سایه کم را می پسندد در فاصله دو آبیاری سطح خاک باید خشک باشد.فاصله گیاه تا پنجره باید حدود نیم متر باشد و نور با پرده توری فیلتر شود ،نور کم و یا نور مستقیم باعث سیاه شدن برگ ها می شود .تا بهبود علائم نیز از کود دهی اجتناب کنید .

برادر من يه گل كاكتوس اينيوم داره كه من بهمن 94 براش كادو تولد خريدم.الان هم اوضاعش خوبه.ولي اين طور كه از ظواهر امر مشخص است ساقه گياه اصلي(بزرگترين) در حال سفيدك زدن و پلاسيده شدن است.چه بايد بكنيم.اگه راه و روش قلمه زدن رو هم بگين كه خيلي ممنون ميشم.

 

سلام احتمالا ریشه آسیب دیده و شما باید جهت تکثير حتما از قسمت هاي سالم گياه استفاده کنید وگرنه امکان گرفتن قلمه نيست.برگها را با قسمتي از ساقه به طول 3-2 سانتيمتر بايد جدا کرد قلمه ها به مدت 1روز در مکاني خشک و بدور از نور مستقيم آفتاب نگهداري مي شوند تا رطوبت اضافي خود را از دست بدهند. براي کشت مي توان از شن مرطوب و يا مخلوط يک سوم شن درشت + يک قسمت خاک معمولي + يک قسمت پرلايت و يا هر ترکيب ديگري که سبک است و زهکش خوبي دارد استفاده کرد. قلمه برگ که کمي ساقه را نيز به همراه دارد را طوري در بستر کاشت قرار دهيد که ساقه در داخل خاک و برگ بيرون از خاک باشد . قلمه برگ را نيز تا نيمه در بستر کاشت فرو کنيد. گلدان را در مکاني گرم و روشن حداقل با هفت ساعت روشنايي اما به دور از نور مستقيم آفتاب بگذاريد. بعد از کاشت قلمه بستر را مرطوب کنيد اما برنامه آبياري را همانند يک گياه بالغ انجام دهيد و از خيس کردن بيش از اندازه بستر بپرهيزيد.دماي مناسب براي ريشه زايي قلمه ها حدود 24-23 درجه سانتيگراد است. زمان ريشه دهي قلمه ها نيز 15 الي 25 روز است. قلمه ها را حدود سه ماه بعد مي توان به گلدانهايي مستقل منتقل کرد.

نزدیک به یکسال است که این گیاه من رشد نمیکند درضمن ابتدا گلبرگهای بزرگی داشت اما کم کم برگهای آن خشک ولوله می شود ومی ریزد نور اون غیر مستقیم هفته ای دوبار آبیاری می شود وتقریبا هر دوهفته تغذیه پودری گیاهان آپارتمانی می شود 

 

تا خاک خشک نشده بهش اب ندید نورشو بیشتر کنید وبا کود کامل مخصوص کاکتوس در فصول گرم تقویتش کنید

سلام. گیاه اونیوم من سال گذشته رشد خوبی داشت. چند وقت اخیر آبیاری آن منظم نبوده. محل نگهداری گیاه شمال است و دراکثر مواقع هوا مرطوب بوده....محل گیاه در بالکن و در معرض نور مستقیم است.چند ماهی است که برگهای گیاه خشک  و قهوه ای میشود و میریزد. این امر باعث شده تا حجم گیاه نسبت به سال قبل خیلی کمتر شود. تارهای سفیدی بعضا روی برگها میبینم. نمیدانم آفت است یا نه؟ عکس اونیوم را میفرستم. لطفا راهنمایی کنید.

گیاه اونیوم من سال گذشته رشد خوبی داشت. چند وقت اخیر آبیاری آن منظم نبوده. محل نگهداری گیاه شمال است و دراکثر مواقع هوا مرطوب بوده....محل گیاه در بالکن و در معرض نور مستقیم است.چند ماهی است که برگهای گیاه خشک  و قهوه ای میشود و میریزد. این امر باعث شده تا حجم گیاه نسبت به سال قبل خیلی کمتر شود. تارهای سفیدی بعضا روی برگها میبینم. نمیدانم آفت است یا نه؟ عکس اونیوم را میفرستم. لطفا راهنمایی کنید.

زیاده روی در آبیاری ،کمبود مواد غذایی ،فرا رسیدن زمان تعویض گلدان ،افات و ...باعث ضعیف شدن گیاه و یا توقف رشد در گیاه می شود ،درفاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید ،هر یک ماه یکبار نیز با کود مخصوص کاکتوس گیاهتان را تقویت کنید ،اگر ریشه ها گلدان را پر کرده باشند زمان تعویض گلدان فرا رسیده .برای مبارزه با آفت زیر و روی برگ ها باسم دیازینون سم پاشی شود (یک قاشق چای خوری سم در یک لیتر آب حل شود ) مقداری از محلول سم نیز به صورت آبیاری به خاک داده شود .

 

این گیاه از ساکولنت هاست ،در تابستان نسبت به سایر فصول آبیاری بیشتری نیاز دارد در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک نسبتا خشک شود سپس آبیاری کنید توجه کنید که این گونه گیاهان بیشتر از آبیاری زیاد صدمه می بینند تا کم آبی .

سلام.من چند هفته هست که این گیاه و خریدم،کنار پنجره شمالی هست و نور غیر مستقیم داره،هفته ای یک یا دو بار بهش آب میدم و گلدونش و از روز اول عوض کردم اما یکی از برگ هاش خشک شد و افتاد و حالا هم دو تا از برگاش خشک شده،زیرش هم لکه های سیاه یا قهوه ای مثل تو عکس هست،میخواستم بدونم آیا این گیاه بیماری قارچی داره یا خشک شدنش علت دیگه ای داره؟

 

آبیاری زیاد ،بسته بودن زهکش گلدان ،بیماری قارچی می تواند علت باشد .زهکش گلدان را بازدید و از خارج شدن آب اضافه از زیر گلدان مطمئن شوید .آبیاری گیاه را کمتر کنید و تا سطح خاک به اندازه 2 تا 3 سانت خشک شده به گیاه آب ندهید .برگ های بیمار و خشک را جدا کرده و درو بریزید .یک قاشق چای خوری قارچی کش مانند مانکوزب را در یک لیتر آب حل کنید به زیر و روی برگ ها اسپری کرده مقداری را نیز به صورت آبیاری به خاک دهید .10 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .

زهکش گلدون خالی نیست چونکه سنگ ریزه داره و موقع آبیاری آبها کامل خارج میشه،خاکش هم از اول خودشون خاکبرگ ریخته بودن  یعنی اصلا مثل خاک کاکتوس ها خشک نمیشه،بسیار نرم هست و بینشن هوا هست.

 

1) همینکه خاک هیچوقت خشک نمیشود دلیل بر آبیاری زیاد، یا احتملا مناسب نبودن خاک است.2) خطوط قهوه ای که زیر گلبرگها ایجاد شده بیشتر عامل فیزیکی و سایش است. احتمالا گیاه طی جابجایی دچار آسیب فیزیکی شده است و زیاد نگران کننده نیست ولی سعی شود که یا میزان آبیاری کاهش داده شود یا خاک مناسبتری برای گیاهتان انتخاب کنید (بهتر است از خاک مناسب کاکتوس استفاده کنید)

آیا میتوان از گیاه آونیوم داخل تراریوم استفاده کرد

 

میشه ولی چون رشدش نسبتا زیاده چندان مناسب تراریوم های کوچک نیست

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 3532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: